Struktura organizacyjna Powiatowej Komendy Policji w Wadowicach
Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
W zakresie operacyjno-rozpoznawczym:
- zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne;
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o:
- zabójstwa, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
- przestępstwa o podłożu seksualnym,
- pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich,
- handel ludźmi i prostytucję,
- przestępstwa przeciwko mieniu, w tym głównie kradzieże mienia i kradzieże z włamaniem,
- fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych, dokumentów,
- oszustwa kryminalne,
- terroryzm kryminalny,
- przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej;
- prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, prowadzenie poszukiwań osób zaginionych, prowadzenie czynności identyfikacyjnych w stosunku do nn osób i nn zwłok;
- prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
- podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub mienia,
- osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
- zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw;
- prowadzenie pracy operacyjnej z wykorzystaniem środków, form i metod pracy operacyjnej określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego;
- analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości kryminalnej w celu wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
- sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną realizowaną przez podległe komisariaty Policji i posterunki Policji;
- koordynacja przedsięwzięć na szczeblu podległych komisariatów Policji i posterunków Policji, jak również bieżąca współpraca z jednostkami ościennymi w zakresie dotyczącym realizowanych zadań;
- udzielanie pomocy przy realizacji spraw operacyjnych podległym jednostkom organizacyjnym Policji, jak również w obsłudze miejsc poważniejszych zdarzeń kryminalnych;
- wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad właściwą ich realizacją;
- współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, Komendą Wojewódzką Policji, innymi jednostkami Policji na terenie kraju, CBŚP, Interpolem;
- współpraca z w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi;
- wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej.
W zakresie walki z przestępczością narkotykową:
- zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznanie, zapobieganie, wykrywanie i ściganie, w tym szczególnie: narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej, produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi;
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych dotyczących narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej, produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi.
W zakresie dochodzeniowo – śledczym:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających oraz wykonanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postępowania karnego;
- procesowo - kryminalistyczna obsługa miejsc wystąpienia zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji na obszarze działania Komendy;
- realizowanie zwierzchniego, nadzoru służbowego nad postępowaniem
- z dowodami rzeczowymi oraz magazynem dowodów rzeczowych;
- realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
- bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
- koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek organizacyjnych Policji oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- informowanie komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych Komisariatów Policji o zmianach w obowiązujących przepisach procedury karnej oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
- prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo-śledczą oraz nadzór nad prawidłową rejestracją statystyczną i kryminalną w Komendzie;
- realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczośc w Policji - SESPOL;
- inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym;
- prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych przez policjantów wyznaczonych na rzeczników dyscyplinarnych;
- określenie praktycznych reguł postępowania policjantów w procesie wykrywczym;
- sprawowanie zwierzchniego ogólnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych w podległych jednostkach oraz zwierzchniego nadzoru szczególnego nad poszczególnymi postępowaniami;
- współdziałanie przy wykonywaniu zadań z organami ochrony prawnej, administracji publicznej, organizacjami społecznymi i instytucjami użyteczności publicznej w ujawnianiu przestępstw i ściganiu ich sprawców oraz w zakresie zapobiegania przestępczości;
- dokonywanie rejestracji postępowań przygotowawczych w Krajowym Systemie Informacji Policji oraz innych rejestrach, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
W zakresie walki z korupcją i z przestępczością gospodarczą:
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej, korupcyjnej oraz ściganie sprawców tych przestępstw;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych, sprawdzających z zakresu przestępstw gospodarczych oraz korupcyjnych zgodnie z przyjętym katalogiem przestępstw;
- współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w ramach prowadzonych śledztw i dochodzeń w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
- obejmowanie nadzorem spraw o znacznym ciężarze gatunkowym lub skomplikowanym charakterze prowadzonych przez podległe jednostki;
- prowadzenie wszelkiego rodzaju form pracy operacyjnej w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej a także wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- dokonywanie analiz i ocen poziomu pracy operacyjnej wydziału oraz podległych jednostek;
- analizowanie stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na terenie powiatu wadowickiego, jej specyfiki, określanie obszarów występowania oraz opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych;
- utrzymywanie współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw oraz ich sprawców ze Strażą Graniczną, urzędem kontroli skarbowej, izbami celnymi i innymi instytucjami kontrolnymi działającymi na obszarze zainteresowania pionu do walki z przestępczością gospodarczą;
- realizowanie poleceń, wytycznych oraz kierunków działania nakreślonych przez Komendę Główną Policji i Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie;
- współdziałanie z innymi komórkami pionu kryminalnego i prewencji Komendy w zakresie ujawniania przestępstw o charakterze gospodarczym i korupcyjnym poprzez określenie kierunków zainteresowania, wymianę informacji, prowadzenie wspólnych działań wykrywczych;
- prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej.
W zakresie techniki kryminalistycznej:
- zwalczanie przestępczości metodami i środkami techniki kryminalistycznej w oparciu o najnowsze osiągnięcia nauki poprzez:
- ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych występujących na miejscach zdarzeń zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
- pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
- sporządzanie dokumentacji techniczno-poglądowych tj. fotograficznych, graficznych i filmowych,
- popularyzacja i upowszechnianie naukowych i technicznych metod zwalczania i zapobiegania przestępczości w zakresie techniki kryminalistycznej;
- sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów, specjalistów;
- dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej, dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów;
- współdziałanie ze służbami policyjnymi z innymi służbami do tego powołanymi w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń;
- współpraca ze służbami policyjnymi i biegłymi – lekarzami Medycyny Sądowej w procesie identyfikacji osób, zwłok i rzeczy;
- przeprowadzanie szkolenia z zakresu daktyloskopowania oraz udzielanie pomocy policjantom w zakresie daktyloskopowania osób żywych w trudnych przypadkach tzn. użycia specjalistycznego sprzętu do daktyloskopowania tj. łyżki do daktyloskopowania, rolki itp.;
- sprawdzanie poprawności jakościowej i ilościowej wykonanych kart daktyloskopowych przed wysłaniem do Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- utrzymywanie ciągłej sprawności powierzonego sprzętu i mienia techniki kryminalistycznej, jego bieżąca konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego o potrzebie naprawy lub wymiany;
- analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie;
- prowadzenie niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej, dodatkowej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej;
- prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie za pośrednictwem Wojewódzkiego Koordynatora do spraw Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie lub jego Zastępcy;
- co sześć miesięcy sporządzanie pisemnych, dwóch jednobrzmiących sprawozdań z pracy Zespołu Techniki Kryminalistycznej Wydziału Kryminalnego Komendy i przekazanie ich do:
- I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji ds. Kryminalnych w Wadowicach,
- Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- prowadzenie i udział w szkoleniach zawodowych:
- udział w szkoleniach zawodowych z zakresu techniki kryminalistycznej prowadzonych przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- organizacja i prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego dla policjantów służb kryminalnych oraz innych policjantów Komendy w zakresie techniki kryminalistycznej;
- udział w szkoleniach zawodowych organizowanych w ramach programu szkolenia w jednostce macierzystej;
- samodoskonalenie zawodowe.
Do zakresu działania Wydziału Prewencji należy:
- podejmowanie czynności mających na celu ochronę życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
- przeprowadzanie czynności interwencyjnych, będących reakcją na zgłoszenie przyjmowane przez Zespół Dyżurnych i inne jednostki organizacyjne Policji oraz zgłaszanych bezpośrednio przez obywateli, a także realizacja interwencji własnych w przypadkach stwierdzonych naruszeń;
- udział w zorganizowanych akcjach i operacjach policyjnych o charakterze porządkowym, bądź zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu;
- patrolowanie miejsc zagrożonych przestępczością, ujawnianie przestępstw i zatrzymywanie sprawców na gorącym uczynku;
- zabezpieczenie miejsc zdarzeń i wykonanie wstępnych czynności;
- zabezpieczenie imprez masowych i zgromadzeń;
- realizacja programów prewencyjnych i profilaktycznych;
- rozpoznanie środowisk kryminogennych i ujawnianie nieletnich zagrożonych demoralizacją, prowadzenie działań profilaktycznych;
- wykonywanie konwojów i doprowadzeń zleconych przed sądy, prokuratury, jednostki Policji lub inne uprawnione organy;
- prowadzenie analiz stanu bezpieczeństwa nad zjawiskami przestępczości i patologii społecznej w celu wypracowania modelowych rozwiązań oraz propagowanie sposobów ograniczania i skutecznego zapobiegania przestępczości;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i podległymi komisariatami Policji przy realizacji zadań zapobiegających przestępczości;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi;
- merytoryczny nadzór nad organizacją służby ochronnej w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych do wytrzeźwienia w Komisariacie Policji w Andrychowie;
- opracowywanie planów działań dostosowanych do poszczególnych potencjalnych rodzajów stanów kryzysowych w warunkach zbiorowego zakłócenia porządku publicznego, awarii technicznych i klęsk naturalnych;
- opracowanie i aktualizacja dokumentacji związanej z systemem alarmowania Komendy;
- realizacja zadań związanych z przygotowaniem obronnym Komendy w zakresie pionu prewencji;
- obsługa i merytoryczny nadzór w zakresie rejestracji w systemach informatycznych, wykorzystywanych w pionie prewencji;
- nadzór nad przechowywaniem broni służbowej w pomieszczeniach dyżurnego Komendy oraz jednostek podległych;
- realizowanie czynności wynikających z obowiązujących przepisów, planów, harmonogramów, procedur i innych algorytmów, w tym m. in. z instrukcji alarmowych, planów ochrony Komendy, procedur na wypadek katastrof naturalnych i awarii technicznych;
- niezwłoczne inicjowanie działań po przyjęciu zgłoszenia lub informacji o wydarzeniu;
- bieżące kierowanie będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami oraz koordynowanie działań służb dyżurnych jednostek podległych Komendzie;
- dokonywanie zmian w dyslokacji służby stosownie do zaistniałych potrzeb;
- podejmowanie decyzji i wydawanie poleceń w zakresie kompetencji określonych przez kierownika jednostki Policji oraz wynikających z odrębnych przepisów;
- zapewnienie właściwego poziomu funkcjonowania systemu obiegu informacji o zaistniałych wydarzeniach;
- kierowanie siłami policyjnymi do czasu wyznaczenia policjanta odpowiedzialnego za prawidłową realizację zadań w związku z zaistniałym wydarzeniem;
- realizowanie poleceń dyżurnego jednostki Policji wyższego stopnia;
- współdziałanie ze służbą dyżurną ościennych jednostek Policji;
- prowadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z pracą dyżurnego Komendy – dbanie o jej terminowość, poprawność merytoryczną i stylistyczną;
- całodobowa obsługa stanowiska kierowania Komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- niezwłoczne meldowanie Kierownictwu Komendy i dyżurnemu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie o wydarzeniach nadzwyczajnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- nadzór, przyjmowanie, wydawanie przechowywanego uzbrojenia, wyposażenia alarmowego oraz wyposażenia specjalnego;
- organizowanie działań pościgowych, zaporowych, blokad dróg, zasadzek na polecenie kierownictwa Komendy, dyżurnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, jak również z własnej inicjatywy;
- okresowe sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku na potrzeby tworzenia zintegrowanych planów dyslokacji służby z wykorzystaniem informacji przekazywanych z komórek realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze i od kierowników komórek służby prewencyjnej, a także pochodzących z innych źródeł, w tym ze środków masowego przekazu, od władz samorządowych i społeczności lokalnej oraz podmiotów pozapolicyjnych;
- określanie rejonów zagrożenia, rejonów odpowiedzialności, miejsc zagrożonych i tras patrolowych w celu odpowiedniego dostosowania i rozmieszczenia sił i środków oraz podjęcia działań w zależności od przewidywanego w danym miejscu i czasie zagrożenia;
- opracowywanie i aktualizowanie ceduł patrolowych;
- wyznaczanie zadań doraźnych w zakresie służby patrolowej;
- inspirowanie jednostek podległych i właściwych komórek organizacyjnych do podejmowania przedsięwzięć mających wpływ na wzrost poczucia bezpieczeństwa obywateli;
- bieżące monitorowanie stanu zagrożenia przestępstwami, wykroczeniami i innymi zjawiskami patologii społecznej;
- bieżąca realizacja i wprowadzanie danych do programu „Policyjnego Rejestru Imprez Masowych”;
- sporządzanie zintegrowanych planów dyslokacji służby, uwzględniających rozmieszczenie wszystkich służb policyjnych oraz w miarę możliwości siły i środki podmiotów pozapolicyjnych;
- planowanie rozmieszczenia policjantów komórek interwencyjnych w taki sposób, aby w razie potrzeby można było w maksymalnie krótkim czasie skoncentrować wszystkie patrole w jednym miejscu i przemieścić je w miejsce wydarzenia lub interwencji;
- udział we współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi mającej na celu bieżącą wymianę informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku, przydatnych do opracowania analizy stanu bezpieczeństwa i porządku i na potrzeby dyslokacji służby, w tym z administracją Zakładu Karnego w Wadowicach;
- tworzenie map zagrożeń – w oparciu o analizy stanu bezpieczeństwa i porządku sporządzane na potrzeby dyslokacji służb wszystkich podmiotów działających na rzecz zapobiegania popełnianiu przestępstw, wykroczeń oraz zapobiegania zachowaniom aspołecznym, w tym dla straży miejskiej;
- organizowanie spotkań przedstawicieli komórek organizacyjnych służby prewencyjnej i kryminalnej w celu wymiany informacji oraz określania kierunków działania;
- analizowanie efektów i jakości prowadzonych działań;
- określanie taktyki pełnienia służby i podziału zadań;
- udział w odprawach policjantów przewidzianych do działań zewnętrznych.
Do zakresu działania Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- opracowywanie optymalnych metod, form i taktyki kontroli ruchu drogowego na terenie obsługiwanym przez Komendę, oraz ich praktyczne wdrażanie i realizacja zapewniająca odpowiednią do zagrożeń intensywność nadzoru ruchu drogowego w miejscach i czasie wynikającym z analizy zdarzeń i zjawisk. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- planowanie, organizowanie i wykonywanie, oraz kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń w ruchu drogowym, współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
- realizacja zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów, oraz czynności w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
- prowadzenie rejestracji statystycznej, w tym rejestracji zdarzeń drogowych oraz analizy wypadków i kolizji drogowych. Opracowywanie na tej podstawie analiz ogólnych i zagadnieniowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym w tym:
- dokonywanie bieżącej i okresowej oceny stanu dróg i ich oznakowania zwłaszcza pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu,
- typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i minimalizowanie występujących tam zagrożeń,
- współdziałanie z zarządzającymi drogami w zakresie zimowego i letniego utrzymania,
- opiniowanie projektów organizacji ruchu i wykorzystywania dróg w sposób szczególny oraz kontrola faktycznej organizacji ruchu lub zabezpieczenia robót drogowych;
- edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- opracowywanie i wdrażanie programów prewencyjnych dotyczących kształtowania właściwego klimatu wobec osób naruszających przepisy i zaniedbań podmiotów odpowiedzialnych za właściwe utrzymanie dróg w tym:
- opracowywanie i wdrażanie programów propagujących zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- organizowanie konkursów i zawodów o tematyce zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno wśród policjantów jak i uczniów placówek oświatowych na terenie powiatu,
- stała współpraca z placówkami oświatowymi, samorządowymi i przedstawicielami lokalnej prasy;
- szkolenie zawodowe policjantów w zakresie realizacji ustawowych zadań ruchu drogowego, w tym doskonalenie umiejętności posługiwania się przydzielonym sprzętem specjalistycznym;
- czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów Wydziału;
- wykonywanie eskort osób objętych szczególną ochroną;
- realizacja działań wzmożonych, w tym krajowych oraz działań własnych takich jak:
- pasy,
- prędkość,
- alkohol i narkotyki,
- bus truck,
- niechronieni uczestnicy RD – pieszy,
- kłady – motocross,
- trasa,
- działania weekendy, bezpieczne ferie, wakacje, droga do szkoły,
- inne akcje w tym: „Znicz”, „Andrzejki”;
- planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na drogach podczas organizowanych uroczystości religijnych i państwowych, imprez masowych i innego wykorzystywania dróg w sposób szczególny;
- opiniowanie projektów organizacji ruchu oraz planów zabezpieczenia imprez i uroczystości;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
- czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów Komendy oraz stosownymi badaniami przy użyciu narkotestów;
- wykonywanie zleconych kontroli i ocen funkcjonowania podległych Komendzie Komisariatów Policji i Posterunków Policji w zakresie realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań innych ogniw i jednostek Komendy na rzecz porządku i bezpieczeństwa na drogach w warunkach katastrof i awarii technicznych.
Do zakresu działania Rewiru Dzielnicowych należy:
- Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania;
- prowadzenie rozpoznania przydzielonych rejonów pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego i współpraca w tym zakresie z osobami, które z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
- prowadzenie działań profilaktycznych wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawców czynów karalnych;
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- realizowanie zadań z zakresu ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej oraz ujawniania i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;
- kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego;
- dokonywanie bierzącej analizy stanu bezpieczeństwa w przydzielonych rejonach wykorzystując informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
- przygotowywanie planu działania priorytetowego na podstawie zdiagnozowanych oczekiwań społecznych oraz analiz zagrożenia w rejonie;
- realizowanie zadań związanych z obsługą systemów elektronicznej rejestracji czynności oraz sprawozdawczości w Policji - SESPOL,SWOP, SWD;
Do zakresu działania Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo – Informacyjnych należy:
- informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz przez podległe Komisariaty Policji, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy;
- udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
- udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu
z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz podległe Komisariaty Policji; - koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz podległe Komisariaty Policji;
- współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- udostępnianie informacji publicznej i uaktualnianie stron Biuletynu Informacji Publicznej;
- nadzór merytoryczny nad prowadzonym przez Komendę serwisem internetowym.
Do zakresu działania Zespołu do spraw Dyscyplinarnych należy:
- realizowanie czynności z zakresu polityki dyscyplinarnej Komendanta;
- koordynowanie, opiniowanie i prowadzenie postepowań dyscyplinarnych w zakresie właściwości Komendanta;
- analizowanie czynności wyjaśniających prowadzonych, w trybie art. 134 i ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji w zakresie ich poprawności i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa;
- prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych i czynności wyjaśniających zleconych przez Komendanta oraz opracowywanie okresowych sprawozdań i analiz dotyczących stanu dyscypliny służbowej policjantów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- realizowanie zadań związanych z wydarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków dotyczących działalności Policji oraz nadzorowanie i koordynowanie zadań w tym zakresie w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- prowadzenie ewidencji w zakresie skargowości oraz dokonywanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z tego zakresu”.
Do zakresu działania Wydziału Wspomagającego:
1. W zakresie działalności kadrowej i szkoleniowej:
- realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz podległych Komisariatach Policji;
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i podległych Komisariatach Policji;
- prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione
w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów i pracowników cywilnych Komendy i podległych Komisariatach Policji; - realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych naboru do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczanych przez szkoły;
- organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego
w Komendzie i podległych Komisariatach Policji; - wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom oraz obsługiwanie systemu informatycznego „KADRA” i „SWOP”;
- sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących
w zakres działania komórki organizacyjnej; - prowadzenie programu „PŁATNIK” oraz wydawanie stosownych dokumentów;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem i przygotowaniem zawodowym;
- wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy.
2. W zakresie działalności prezydialnej:
- obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy w zakresie spraw jawnych;
- prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
- obsługa kancelaryjno-biurowa Wydziału Wspomagającego;
- obsługa służbowej skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Komendanta;
- ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie aktów prawnych wydanych przez Komendanta oraz resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
- prowadzenie ewidencji listów i wniosków wpływających do Komendy;
- wdrażanie i doskonalenie w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego i etykiety urzędniczej;
- sprawowanie nadzoru nad pracą kancelaryjno – biurową w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy;
- kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
- koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej;
- prowadzenie korespondencji okolicznościowej;
- organizacja i obsługa uroczystości oraz narad służbowych z udziałem kierownictwa Komendy.
3. W zakresie działalności finansowej:
- prowadzenie ewidencji i sporządzanie list z tytułu dojazdów do służby, delegacji oraz na rzecz osób wzywanych;
- sprawdzanie i podpisywanie pod względem formalno-rachunkowym wynagrodzeń dla biegłych, należności za ekspertyzy, analizy, kosztów badań osób zatrzymanych;
- kompletowanie, sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalno–rachunkowym dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie i jednostkach jej podległych” oraz nadawanie dalszego biegu celem ich przekazania do terminowej realizacji zapłaty;
- prowadzenie ewidencji niezbędnej do rejestracji wypłat równoważnika z tytułu braku lokalu dla celów ustalenia czasu powstania obowiązku podatkowego
i dalszej jego realizacji; - obsługa pieniężna w zakresie wpłat i wypłat gotówkowych oraz ich rozliczanie w Wydziale Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie; przyjmowanie i rozliczanie mandatów karnych gotówkowych;
- przyjmowanie od policjantów i pracowników różnego rodzaju wniosków
o wypłaty świadczeń, ich kompletowanie i nadawanie im dalszego biegu celem ich rozpatrzenia i ostatecznego załatwienia; - sporządzanie list wypłat dodatkowych należności dla funkcjonariuszy i pracowników cywilnych przy wykorzystaniu aplikacji SWOP-Płace;
- wykonywanie innych, zleconych przez Wydział Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie czynności - w zakresie przygotowania i późniejszej realizacji dokumentów finansowych;
- przeprowadzanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy;
- planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na podstawie złożonych i przechowywanych dokumentów pracowników w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta, oraz ewidencja przyznanych należności;
- przygotowywanie porozumień zawieranych z podmiotami w ramach Funduszu Wsparcia Policji, ich realizacja zgodnie z przeznaczeniem, sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz współuczestnictwo w rozliczaniu porozumień dotyczących patroli i nagród;
- ewidencjonowanie, przygotowywanie dokumentacji i realizacja postępowań dotyczących szkód powstałych w majątku Komendy;
- prowadzenie postępowań regresowych oraz spraw związanych z zasądzonymi wyrokami i nawiązkami;
- przyjmowanie, sprawdzanie i ewidencjonowanie wniosków emerytów i rencistów policyjnych ubiegających się o świadczenia socjalne;
- terminowe sporządzania rachunków za asysty komornicze w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
4. W zakresie działalności socjalno-mieszkaniowej:
- wydawanie decyzji w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater będących w dyspozycji Komendanta;
- wydawanie decyzji przyznających i odmawiających uprawnienia do równoważnika za brak i za remont lokalu mieszkalnego, cofanie uprawnień, wydawanie decyzji w sprawach przyznania i odmowy przyznania pomocy finansowej, zwrotu równoważników i pomocy finansowej, prowadzenie innych postępowań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy k.p.a - w I instancji – dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych;
- inne sprawy z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym:
- prowadzenie ewidencji potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy, emerytów i rencistów policyjnych,
- prowadzenie ewidencji lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta,
- prowadzenie ewidencji kart mieszkaniowych GL-34 policjantów, emerytów i rencistów policyjnych,
- aktualizacja kart mieszkaniowych GL-34 oraz kart mieszkań pozostających w dyspozycji Komendanta,
- przygotowanie danych dla potrzeb planowania środków finansowych i sprawozdawczości;
- wypłata świadczeń wynikających z punktu 2 dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych w oparciu o sporządzone w Komendzie listy należności i zatwierdzone przez Komendanta a zweryfikowane przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie.
5. W zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów:
- uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi w zakresie:
- dostaw mediów (np. energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej, wody
- i odprowadzenia ścieków),
- dostaw opału - w tym opału stałego, oleju opałowego,
- wywozu nieczystości stałych i płynnych,
- usług kominiarskich,
- innych usług specjalistycznych, wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów, w tym np. obsługi wymiennikowni, przeglądów i napraw kotłów grzewczych itp.;
- prowadzenie bieżących robót konserwacyjno – naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową, w tym m.in.:
- wykonywanie przeglądów, badań, konserwacji, napraw instalacji i urządzeń w tym: elektrycznych, odgromowych, gazowych, grzewczych, wodnych,
- wykonywanie przeglądów, konserwacji, napraw oraz prowadzenie eksploatacji agregatów prądotwórczych, prowadzenie książek eksploatacji zespołów prądotwórczych i rozliczanie zużytego paliwa,
- udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków,
- użytkowanie obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym,
- zlecanie w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie usług w zakresie bieżących napraw;
- prowadzenie książek obiektów budowlanych;
- udział w opracowywaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów i w ich realizacji;
- udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i w ich realizacji;
- realizacja i nadzór nad zadaniami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zabezpieczenie stałej sprawności zainstalowanych instalacji sygnalizacji pożaru;
- zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów, w tym zakup drobnych materiałów w ramach awarii;
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości;
- prowadzenie ewidencji pomocniczych, w tym m. in.: środków trwałych, gruntów, sprzętu i narzędzi w użytkowaniu, agregatów prądotwórczych, kojców;
- prowadzenie ewidencji wydatków;
- zatrudnienie, obsługa i nadzór nad pracownikami służb eksploatacyjnych (w zależności od potrzeb: konserwatorzy, placowi, ogrodnicy, pracownicy obsługi, sprzątające);
- prowadzenie wykazu stanowisk pracy osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne. Bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych uprawniających do obsługi tych urządzeń w odniesieniu do poszczególnych pracowników. Kierowanie, w uzgodnieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie podległych pracowników na odpowiednie egzaminy kwalifikacyjne;
- udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia – zawieranych na podległym terenie oraz negocjowanie ich warunków, propozycji płatności;
- sporządzanie kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu;
- udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy;
- przygotowywanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy;
- udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego
6. W zakresie gospodarki transportowej:
- prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego;
- wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów używanych w Komendzie;
- dokumentowanie przebiegu pojazdów;
- miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa, przygotowanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów;
- sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
- prowadzenie książki ewidencji materiałów pędnych i smarów;
- przygotowanie do rozliczenia faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
- przygotowanie planu potrzeb na wykonanie przeglądów okresowych pojazdów OT-2;
- zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonywanie napraw i obsługi pojazdów Komendy;
- prowadzenie punktu obsługi technicznej POT;
- wykonywanie w POT drobnych napraw oraz obsług sezonowych sprzętu transportowego Komendy;
- utrzymywanie przygarażowego magazynu drobnych części zamiennych i akcesoriów oraz Materiałów Pędnych i Smarów;
- występowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na części i akcesoria oraz Materiałów Pędnych i Smarów;
- dokonywanie drobnych zakupów akcesoriów oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych;
- prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów Komendy - przechowywanie opon zimowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na opony;
- przygotowanie do rozliczania faktur za zakupione na potrzeby Komendy części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
- przekazywanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie;
- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji w książce ewidencji wypadków i kolizji służbowego sprzętu transportowego;
- przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych;
- organizowanie oględzin pojazdów uszkodzonych (poza szkodami zgłoszonymi
w firmach ubezpieczeniowych); - wydawanie zaświadczeń do prowadzenia służbowego sprzętu transportowego dla policjantów i pracowników Komendy. Prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.
7. W zakresie informatyki:
- koordynacja procesów wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych Komisariatach Policji;
- wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem systemów informatycznych w Komendzie i podległych Komisariatach Policji;
- eksploatacja powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu podległych Komisariatów Policji;
- utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
- wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej w pojazdach służbowych;
- utrzymanie sprawności technicznej eksploatowanych systemów utajonej łączności telekopiowej Policji;
- utrzymanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności;
- realizacja zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności i informatyki;
- utrzymanie sprawności technicznej infrastruktury łączności i informatyki w Komendzie i podległych Komisariatach Policji;
- realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki;
- prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki (w tym identyfikatorów cyfrowych) w Komendzie i podległych Komisariatach Policji, zgodnie z zasadą rozliczności;
- prowadzenie gospodarki sprzętowej i materiałowej;
- udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy i podległych Komisariatów Policji;
- wykonywanie zestawień/analiz realizowanych w ramach współpracy z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, w zakresie pionu łączności i teleinformatyki;
- planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, rozmów telefonicznych oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu;
- szkolenie policjantów i pracowników Komendy oraz podległych Komisariatów Policji w zakresie praktycznej obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
- wykonywanie zadań wynikających z zasad bhp i p.poż.;
- realizowanie zadań mobilizacyjno – obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- współpraca z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji;
- gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji uzyskiwanych z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- współpraca z Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji.
Do zakresu działania Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających, wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
- uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i jednostkach Policji albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto w zakresie określonym przepisami;
- opracowywanie sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych jednostek Policji dla Komendanta oraz komórce organizacyjnej właściwej w sprawach ochrony informacji niejawnych Komendy Głównej Policji;
- współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego;
- przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- zapewnianie przetwarzania informacji niejawnych w Komendzie przez kancelarię tajną;
- przyjmowanie, przechowywanie i porządkowanie oświadczeń majątkowych policjantów Komendy;
- uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
- nadzorowanie działalności kancelarii tajnej w Komendzie;
- organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w Komendzie;
- gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie, brakowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy;
- koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez jednostki podległe materiałów niearchiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
- nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jednostek Policji, oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych;
- realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości Zespołu;
- uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy;
- weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
- prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego użytkowników systemów niejawnych wynikających z zapisów Dokumentacji Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych, dla tych systemów.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia policjantów i pracowników oraz poprawę warunków służby i pracy;
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
- przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków policjantów i pracowników oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków policjantów i pracowników, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby/pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą i pracą;
- prowadzenie instruktażu ogólnego w ramach szkoleń wstępnych i współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami w zakresie organizacji szkoleń okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby/pracy.