Struktura organizacyjna

Struktura organizacyjna Powiatowej Komendy Policji w Wadowicach

    Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:

 

    W zakresie operacyjno-rozpoznawczym:

  1. zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne;
  2. prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o:
    1. zabójstwa, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
    2. przestępstwa o podłożu seksualnym,
    3. pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich,
    4. handel ludźmi i prostytucję,
    5. przestępstwa przeciwko mieniu, w tym głównie kradzieże mienia i kradzieże  z włamaniem,
    6. fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych, dokumentów,
    7. oszustwa kryminalne,
    8. terroryzm kryminalny,
    9. przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej;
  3. prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem  sprawiedliwości, prowadzenie poszukiwań osób zaginionych, prowadzenie czynności identyfikacyjnych w stosunku do nn osób i nn zwłok;
  4. prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
    1. podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub mienia,
    2. osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
    3. zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw;
  5. prowadzenie pracy operacyjnej z wykorzystaniem środków, form i metod pracy operacyjnej określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego;
  6. analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości  kryminalnej w celu wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania  i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
  7. sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną realizowaną przez podległe komisariaty Policji i posterunki Policji;
  8.  koordynacja przedsięwzięć na szczeblu podległych komisariatów Policji i posterunków Policji, jak również bieżąca współpraca z jednostkami ościennymi w zakresie  dotyczącym realizowanych zadań;
  9. udzielanie pomocy przy realizacji spraw operacyjnych podległym jednostkom organizacyjnym Policji, jak również w obsłudze miejsc poważniejszych zdarzeń kryminalnych;
  10. wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad właściwą ich realizacją;
  11. współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi komórkami  organizacyjnymi Komendy, Komendą Wojewódzką Policji, innymi jednostkami Policji  na terenie kraju, CBŚP, Interpolem;
  12. współpraca z w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi;
  13. wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej.

     W zakresie walki z przestępczością narkotykową:

  1. zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznanie, zapobieganie, wykrywanie i ściganie, w tym szczególnie: narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej, produkcji i obrotu  narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi;
  2. prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu  wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych dotyczących narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej, produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi.

     W zakresie dochodzeniowo – śledczym:

  1. prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających oraz wykonanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postępowania karnego;
  2. procesowo - kryminalistyczna obsługa miejsc wystąpienia zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji na obszarze działania Komendy;
  3. realizowanie zwierzchniego, nadzoru służbowego nad postępowaniem
  4. z dowodami rzeczowymi oraz magazynem dowodów rzeczowych;
  5. realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
  6. bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
  7. koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek organizacyjnych Policji oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
  8. dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek organizacyjnych Policji;
  9. informowanie komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych Komisariatów Policji o zmianach w obowiązujących przepisach procedury karnej oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
  10. prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo-śledczą oraz nadzór nad prawidłową rejestracją statystyczną i kryminalną w Komendzie;
  11. realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczośc w Policji - SESPOL;
  12. inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym;
  13. prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych przez policjantów wyznaczonych na rzeczników dyscyplinarnych;
  14. określenie praktycznych reguł postępowania policjantów w procesie wykrywczym;
  15. sprawowanie zwierzchniego ogólnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych w podległych jednostkach oraz zwierzchniego nadzoru szczególnego nad poszczególnymi postępowaniami;
  16. współdziałanie przy wykonywaniu zadań z organami ochrony prawnej, administracji publicznej, organizacjami społecznymi i instytucjami użyteczności publicznej w ujawnianiu przestępstw i ściganiu ich sprawców oraz w zakresie zapobiegania przestępczości;
  17. dokonywanie rejestracji postępowań przygotowawczych w Krajowym Systemie Informacji Policji oraz innych rejestrach, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

     W zakresie walki z korupcją i z przestępczością gospodarczą:

  1. rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej, korupcyjnej oraz ściganie sprawców tych przestępstw;
  2.  prowadzenie postępowań przygotowawczych, sprawdzających z zakresu przestępstw gospodarczych oraz korupcyjnych zgodnie z przyjętym katalogiem przestępstw;
  3.  współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w ramach prowadzonych śledztw i dochodzeń w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
  4.  obejmowanie nadzorem spraw o znacznym ciężarze gatunkowym lub skomplikowanym charakterze prowadzonych przez podległe jednostki;
  5. prowadzenie wszelkiego rodzaju form pracy operacyjnej w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej a także wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
  6. dokonywanie analiz i ocen poziomu pracy operacyjnej wydziału oraz podległych jednostek;
  7. analizowanie stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na terenie powiatu wadowickiego, jej specyfiki, określanie obszarów występowania oraz opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych;
  8.  utrzymywanie współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw oraz ich sprawców ze Strażą Graniczną, urzędem kontroli skarbowej, izbami celnymi i innymi instytucjami kontrolnymi działającymi na obszarze zainteresowania pionu do walki z przestępczością gospodarczą;
  9.  realizowanie poleceń, wytycznych oraz kierunków działania nakreślonych przez Komendę Główną Policji i Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie;
  10. współdziałanie z innymi komórkami pionu kryminalnego i prewencji Komendy  w zakresie ujawniania przestępstw o charakterze gospodarczym i korupcyjnym poprzez określenie kierunków zainteresowania, wymianę informacji, prowadzenie wspólnych działań wykrywczych;
  11. prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej.

     W zakresie techniki kryminalistycznej:

  1. zwalczanie przestępczości metodami i środkami techniki kryminalistycznej w oparciu o najnowsze osiągnięcia nauki poprzez:
    1. ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych występujących na miejscach zdarzeń zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
    2. pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
    3. sporządzanie dokumentacji techniczno-poglądowych tj. fotograficznych, graficznych i  filmowych,
    4. popularyzacja i upowszechnianie naukowych i technicznych metod zwalczania  i zapobiegania przestępczości w zakresie techniki kryminalistycznej;
  2. sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów, specjalistów;
  3. dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia  i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
  4. wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej,  dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów;
  5. współdziałanie ze służbami policyjnymi z innymi służbami do tego powołanymi w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń;
  6. współpraca ze służbami policyjnymi i biegłymi – lekarzami Medycyny Sądowej w procesie identyfikacji osób, zwłok i rzeczy;
  7. przeprowadzanie szkolenia z zakresu daktyloskopowania oraz udzielanie pomocy policjantom w zakresie daktyloskopowania osób żywych w trudnych przypadkach tzn. użycia specjalistycznego sprzętu do daktyloskopowania tj. łyżki do daktyloskopowania, rolki itp.;
  8. sprawdzanie poprawności jakościowej i ilościowej wykonanych kart daktyloskopowych przed wysłaniem do Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
  9. utrzymywanie ciągłej sprawności powierzonego sprzętu i mienia techniki kryminalistycznej, jego bieżąca konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego o potrzebie naprawy lub wymiany;
  10. analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie;
  11. prowadzenie niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej, dodatkowej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej;
  12. prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji  w Krakowie za pośrednictwem Wojewódzkiego Koordynatora do spraw Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie lub jego Zastępcy;
  13. co sześć miesięcy sporządzanie pisemnych, dwóch jednobrzmiących sprawozdań  z pracy Zespołu Techniki Kryminalistycznej Wydziału Kryminalnego Komendy  i przekazanie ich do:
    1. I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji ds. Kryminalnych w Wadowicach,
    2. Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
  14. prowadzenie i udział w szkoleniach zawodowych:
    1. udział w szkoleniach zawodowych z zakresu techniki kryminalistycznej prowadzonych  przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
    2. organizacja i prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego dla policjantów służb kryminalnych oraz innych policjantów Komendy w zakresie techniki  kryminalistycznej;
    3. udział w szkoleniach zawodowych organizowanych w ramach programu szkolenia  w jednostce macierzystej;
    4. samodoskonalenie zawodowe.

 

 

 

     Do zakresu działania Wydziału Prewencji należy:

 

  1. podejmowanie czynności mających na celu ochronę życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
  2. przeprowadzanie czynności interwencyjnych, będących reakcją na zgłoszenie przyjmowane przez Zespół Dyżurnych i inne jednostki organizacyjne Policji oraz zgłaszanych bezpośrednio przez obywateli, a także realizacja interwencji własnych     w przypadkach stwierdzonych naruszeń;
  3. udział w zorganizowanych akcjach i operacjach policyjnych o charakterze porządkowym, bądź zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu;
  4. patrolowanie miejsc zagrożonych przestępczością, ujawnianie przestępstw i zatrzymywanie sprawców na gorącym uczynku;
  5. zabezpieczenie miejsc zdarzeń i wykonanie wstępnych czynności;
  6. zabezpieczenie imprez masowych i zgromadzeń;
  7. realizacja programów prewencyjnych i profilaktycznych;
  8. rozpoznanie środowisk kryminogennych i ujawnianie nieletnich zagrożonych demoralizacją, prowadzenie działań profilaktycznych;
  9. wykonywanie konwojów i doprowadzeń zleconych przed sądy, prokuratury, jednostki Policji lub inne uprawnione organy;
  10. prowadzenie analiz stanu bezpieczeństwa nad zjawiskami przestępczości i patologii społecznej w celu wypracowania modelowych rozwiązań oraz propagowanie sposobów ograniczania i skutecznego zapobiegania przestępczości;
  11. współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i podległymi komisariatami Policji przy realizacji zadań zapobiegających przestępczości;
  12. współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi;
  13. merytoryczny nadzór nad organizacją służby ochronnej w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych do wytrzeźwienia w Komisariacie Policji w Andrychowie;
  14. opracowywanie planów działań dostosowanych do poszczególnych potencjalnych rodzajów stanów kryzysowych w warunkach zbiorowego zakłócenia porządku publicznego, awarii technicznych i klęsk naturalnych;
  15. opracowanie i aktualizacja dokumentacji związanej z systemem alarmowania Komendy;
  16. realizacja zadań związanych z przygotowaniem obronnym Komendy w zakresie pionu prewencji;
  17. obsługa i merytoryczny nadzór w zakresie rejestracji w systemach informatycznych, wykorzystywanych w pionie prewencji;
  18. nadzór nad przechowywaniem broni służbowej w pomieszczeniach dyżurnego Komendy oraz jednostek podległych;
  19. realizowanie czynności wynikających z obowiązujących przepisów, planów, harmonogramów, procedur i innych algorytmów, w tym m. in. z instrukcji alarmowych, planów ochrony Komendy, procedur na wypadek katastrof naturalnych i awarii technicznych;
  20. niezwłoczne inicjowanie działań po przyjęciu zgłoszenia lub informacji o wydarzeniu;
  21.  bieżące kierowanie będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami oraz koordynowanie działań służb dyżurnych jednostek podległych Komendzie;
  22. dokonywanie zmian w dyslokacji służby stosownie do zaistniałych potrzeb;
  23. podejmowanie decyzji i wydawanie poleceń w zakresie kompetencji określonych przez kierownika jednostki Policji oraz wynikających z odrębnych przepisów;
  24. zapewnienie właściwego poziomu funkcjonowania systemu obiegu informacji o zaistniałych wydarzeniach;
  25. kierowanie siłami policyjnymi do czasu wyznaczenia policjanta odpowiedzialnego za prawidłową realizację zadań w związku z zaistniałym wydarzeniem;
  26. realizowanie poleceń dyżurnego jednostki Policji wyższego stopnia;
  27. współdziałanie ze służbą dyżurną ościennych jednostek Policji;
  28. prowadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z pracą dyżurnego Komendy – dbanie o jej terminowość, poprawność merytoryczną i stylistyczną;
  29. całodobowa obsługa stanowiska kierowania Komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  30. niezwłoczne meldowanie Kierownictwu Komendy i dyżurnemu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie o wydarzeniach nadzwyczajnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  31. nadzór, przyjmowanie, wydawanie przechowywanego uzbrojenia, wyposażenia alarmowego oraz wyposażenia specjalnego;
  32. organizowanie działań pościgowych, zaporowych, blokad dróg, zasadzek na polecenie kierownictwa Komendy, dyżurnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, jak również z własnej inicjatywy;
  33. okresowe sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku na potrzeby tworzenia zintegrowanych planów dyslokacji służby z wykorzystaniem informacji przekazywanych z komórek realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze i od kierowników komórek służby prewencyjnej, a także pochodzących z innych źródeł, w tym ze środków masowego przekazu, od władz samorządowych i społeczności lokalnej oraz podmiotów pozapolicyjnych;
  34. określanie rejonów zagrożenia, rejonów odpowiedzialności, miejsc zagrożonych i tras patrolowych w celu odpowiedniego dostosowania i rozmieszczenia sił i środków oraz podjęcia działań w zależności od przewidywanego w danym miejscu i czasie zagrożenia;
  35. opracowywanie i aktualizowanie ceduł patrolowych;
  36. wyznaczanie zadań doraźnych w zakresie służby patrolowej;
  37. inspirowanie jednostek podległych i właściwych komórek organizacyjnych do podejmowania przedsięwzięć mających wpływ na wzrost poczucia bezpieczeństwa obywateli;
  38. bieżące monitorowanie stanu zagrożenia przestępstwami, wykroczeniami i innymi zjawiskami patologii społecznej;
  39. bieżąca realizacja i wprowadzanie danych do programu „Policyjnego Rejestru Imprez Masowych”;
  40. sporządzanie zintegrowanych planów dyslokacji służby, uwzględniających rozmieszczenie wszystkich służb policyjnych oraz w miarę możliwości siły i środki podmiotów pozapolicyjnych;
  41. planowanie rozmieszczenia policjantów komórek interwencyjnych w taki sposób, aby w razie potrzeby można było w maksymalnie krótkim czasie skoncentrować wszystkie patrole w jednym miejscu i przemieścić je w miejsce wydarzenia lub interwencji;
  42. udział we współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi mającej na celu bieżącą wymianę informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku, przydatnych do opracowania analizy stanu bezpieczeństwa i porządku i na potrzeby dyslokacji służby, w tym z administracją Zakładu Karnego w Wadowicach;
  43. tworzenie map zagrożeń – w oparciu o analizy stanu bezpieczeństwa i porządku sporządzane na potrzeby dyslokacji służb wszystkich podmiotów działających na rzecz zapobiegania popełnianiu przestępstw, wykroczeń oraz zapobiegania zachowaniom aspołecznym, w tym dla straży miejskiej;
  44. organizowanie spotkań przedstawicieli komórek organizacyjnych służby prewencyjnej i kryminalnej w celu wymiany informacji oraz określania kierunków działania;
  45. analizowanie efektów i jakości prowadzonych działań;
  46. określanie taktyki pełnienia służby i podziału zadań;
  47. udział w odprawach policjantów przewidzianych do działań zewnętrznych.

 

 

 

    Do zakresu działania Wydziału Ruchu Drogowego należy:

 

  1. opracowywanie optymalnych metod, form i taktyki kontroli ruchu drogowego na terenie obsługiwanym przez Komendę, oraz ich praktyczne wdrażanie i realizacja zapewniająca odpowiednią do zagrożeń intensywność nadzoru ruchu drogowego w miejscach i czasie wynikającym z analizy zdarzeń i zjawisk. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
  2. planowanie, organizowanie i wykonywanie, oraz kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń w ruchu drogowym, współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
  3. realizacja zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym  śladów i dowodów, oraz czynności w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
  4. prowadzenie rejestracji statystycznej, w tym rejestracji zdarzeń drogowych oraz analizy wypadków i kolizji drogowych. Opracowywanie na tej podstawie analiz ogólnych i zagadnieniowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
  5. analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom  w ruchu drogowym w tym:
    1. dokonywanie bieżącej  i okresowej oceny stanu dróg i ich oznakowania zwłaszcza pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu,
    2. typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i minimalizowanie występujących tam zagrożeń,
    3. współdziałanie z zarządzającymi drogami w zakresie zimowego i letniego utrzymania,
    4. opiniowanie projektów organizacji ruchu i wykorzystywania dróg w sposób szczególny oraz kontrola faktycznej organizacji ruchu lub zabezpieczenia robót drogowych;
  6. edukacja  mieszkańców,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu  drogowym;
  7. opracowywanie i wdrażanie programów prewencyjnych dotyczących kształtowania właściwego klimatu wobec osób naruszających przepisy i zaniedbań podmiotów     odpowiedzialnych za właściwe utrzymanie dróg w tym:
    1. opracowywanie i wdrażanie programów propagujących zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    2. organizowanie konkursów i zawodów o tematyce zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno wśród policjantów jak i uczniów placówek oświatowych na terenie powiatu,
    3. stała współpraca z placówkami oświatowymi, samorządowymi i przedstawicielami lokalnej prasy;
  8. szkolenie zawodowe policjantów w zakresie realizacji ustawowych zadań ruchu drogowego, w tym doskonalenie umiejętności posługiwania się przydzielonym sprzętem specjalistycznym;
  9. czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów Wydziału;
  10. wykonywanie eskort osób objętych szczególną ochroną;
  11. realizacja działań wzmożonych, w tym krajowych oraz działań własnych takich jak:
    1. pasy,
    2. prędkość,
    3. alkohol i narkotyki,
    4. bus truck,
    5. niechronieni uczestnicy RD – pieszy,
    6. kłady – motocross,
    7. trasa,
    8. działania weekendy, bezpieczne ferie, wakacje, droga do szkoły,
    9. inne akcje w tym:  „Znicz”, „Andrzejki”;
  12. planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na drogach podczas organizowanych uroczystości religijnych i państwowych, imprez  masowych i innego wykorzystywania dróg w sposób szczególny;
  13. opiniowanie projektów organizacji ruchu oraz planów zabezpieczenia imprez i uroczystości;
  14. współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie  profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
  15. czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów Komendy oraz stosownymi badaniami przy użyciu narkotestów;                                                                                                                 
  16.  wykonywanie zleconych kontroli i ocen funkcjonowania podległych Komendzie Komisariatów Policji i Posterunków Policji w zakresie realizacji zadań na rzecz        bezpieczeństwa w  ruchu drogowym;
  17. planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań innych ogniw i jednostek Komendy na rzecz porządku i bezpieczeństwa na drogach w  warunkach katastrof i awarii technicznych.

 

    Do zakresu działania Rewiru Dzielnicowych należy:

 

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania;
  2. prowadzenie rozpoznania przydzielonych rejonów pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego i współpraca w tym zakresie z osobami, które z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
  3. prowadzenie działań profilaktycznych wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawców czynów karalnych;
  4. realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
  5. realizowanie zadań z zakresu ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej oraz ujawniania i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;
  6. kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego;
  7. dokonywanie bierzącej analizy stanu bezpieczeństwa w przydzielonych rejonach wykorzystując informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
  8. przygotowywanie planu działania priorytetowego na podstawie zdiagnozowanych oczekiwań społecznych oraz analiz zagrożenia w rejonie;
  9.  realizowanie zadań związanych z obsługą systemów elektronicznej rejestracji czynności oraz sprawozdawczości w Policji - SESPOL,SWOP, SWD;

 

    Do zakresu działania Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo – Informacyjnych należy:

   

  1. informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz przez podległe  Komisariaty Policji, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy;
  2. udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
  3. udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu
    z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji  w Krakowie udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz podległe  Komisariaty Policji;
  4. koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz podległe  Komisariaty Policji;
  5. współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
  6. realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
  7. współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji;
  8. udostępnianie informacji publicznej i uaktualnianie stron Biuletynu Informacji Publicznej;
  9. nadzór merytoryczny nad prowadzonym przez Komendę serwisem internetowym.

 

    Do zakresu działania Zespołu do spraw Dyscyplinarnych należy:

 

  1. realizowanie czynności z zakresu polityki dyscyplinarnej Komendanta;
  2. koordynowanie, opiniowanie i prowadzenie postepowań dyscyplinarnych w zakresie właściwości Komendanta;
  3. analizowanie czynności wyjaśniających prowadzonych, w trybie art. 134 i ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji w zakresie ich poprawności i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa;
  4. prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych i czynności wyjaśniających zleconych przez Komendanta oraz opracowywanie okresowych sprawozdań i analiz dotyczących stanu dyscypliny służbowej policjantów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
  5. realizowanie zadań związanych z wydarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
  6. przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków dotyczących działalności Policji oraz nadzorowanie i koordynowanie zadań w tym zakresie w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
  7. prowadzenie ewidencji w zakresie skargowości oraz dokonywanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z tego zakresu”.

 

    Do zakresu działania Wydziału Wspomagającego:

 

   1. W zakresie działalności kadrowej i szkoleniowej:

  1. realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz podległych  Komisariatach Policji;
  2. prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i podległych Komisariatach Policji;
  3. prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione
    w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów i pracowników cywilnych Komendy i podległych Komisariatach Policji;
  4. realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych naboru do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczanych przez szkoły;
  5. organizowanie – zgodnie z  decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego
    w Komendzie i podległych Komisariatach Policji;
  6. wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom oraz obsługiwanie systemu informatycznego „KADRA” i „SWOP”;
  7. sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących
    w zakres działania komórki organizacyjnej;
  8. prowadzenie programu „PŁATNIK” oraz wydawanie stosownych dokumentów;
  9. prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem i przygotowaniem zawodowym;
  10. wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy.

2. W zakresie działalności prezydialnej:

  1. obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy w zakresie spraw jawnych;
  2. prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
  3. obsługa kancelaryjno-biurowa Wydziału Wspomagającego;
  4. obsługa służbowej skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Komendanta;
  5. ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie aktów prawnych wydanych przez Komendanta oraz resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
  6. prowadzenie ewidencji listów i wniosków wpływających do Komendy;
  7. wdrażanie i doskonalenie w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego          i etykiety urzędniczej;
  8. sprawowanie nadzoru nad pracą kancelaryjno – biurową w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy;
  9. kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
  10. koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej;
  11. prowadzenie korespondencji okolicznościowej;
  12. organizacja i obsługa uroczystości oraz narad służbowych z udziałem kierownictwa Komendy.

3. W zakresie działalności finansowej:

  1. prowadzenie ewidencji i sporządzanie list z tytułu dojazdów do służby, delegacji oraz na rzecz osób wzywanych;
  2. sprawdzanie i podpisywanie pod względem formalno-rachunkowym wynagrodzeń dla biegłych, należności za ekspertyzy, analizy, kosztów badań osób zatrzymanych;
  3. kompletowanie, sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalno–rachunkowym dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie i jednostkach jej podległych” oraz nadawanie dalszego biegu celem ich przekazania do terminowej realizacji zapłaty;
  4. prowadzenie ewidencji niezbędnej do rejestracji wypłat równoważnika z tytułu braku lokalu dla celów ustalenia czasu powstania obowiązku podatkowego
    i dalszej jego realizacji;
  5. obsługa pieniężna w zakresie wpłat i wypłat gotówkowych oraz ich rozliczanie w Wydziale Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie; przyjmowanie i rozliczanie mandatów karnych gotówkowych;
  6. przyjmowanie od policjantów i pracowników różnego rodzaju wniosków
    o wypłaty świadczeń, ich kompletowanie i nadawanie im dalszego biegu celem ich rozpatrzenia i ostatecznego załatwienia;
  7. sporządzanie list wypłat dodatkowych należności dla funkcjonariuszy i pracowników cywilnych przy wykorzystaniu aplikacji SWOP-Płace;
  8. wykonywanie innych, zleconych przez Wydział Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie czynności - w zakresie przygotowania i późniejszej realizacji dokumentów finansowych;
  9. przeprowadzanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy;
  10. planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na podstawie złożonych i przechowywanych dokumentów pracowników  w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta, oraz ewidencja przyznanych należności;
  11. przygotowywanie porozumień zawieranych z podmiotami w ramach Funduszu Wsparcia Policji, ich realizacja zgodnie z przeznaczeniem, sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz współuczestnictwo w rozliczaniu porozumień dotyczących patroli i nagród;
  12. ewidencjonowanie, przygotowywanie dokumentacji i realizacja postępowań dotyczących szkód powstałych w majątku Komendy;
  13. prowadzenie postępowań regresowych oraz spraw związanych z zasądzonymi wyrokami i nawiązkami;
  14. przyjmowanie, sprawdzanie i ewidencjonowanie wniosków emerytów i rencistów policyjnych ubiegających się o świadczenia socjalne;
  15. terminowe sporządzania rachunków za asysty komornicze w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

    4. W zakresie działalności socjalno-mieszkaniowej:

  1. wydawanie decyzji w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater będących w dyspozycji Komendanta;
  2. wydawanie decyzji przyznających i odmawiających uprawnienia do równoważnika za brak i za remont lokalu mieszkalnego, cofanie uprawnień, wydawanie decyzji w sprawach przyznania i odmowy przyznania pomocy finansowej, zwrotu równoważników i pomocy finansowej,  prowadzenie innych postępowań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy k.p.a - w I instancji – dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych;
  3. inne sprawy z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym:
    1. prowadzenie ewidencji potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy, emerytów i rencistów policyjnych,
    2. prowadzenie ewidencji lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta,
    3. prowadzenie ewidencji kart mieszkaniowych GL-34 policjantów, emerytów i rencistów policyjnych,
    4. aktualizacja kart mieszkaniowych GL-34 oraz kart mieszkań pozostających w dyspozycji Komendanta,
    5. przygotowanie danych dla potrzeb planowania środków finansowych i sprawozdawczości;
  4. wypłata świadczeń wynikających z punktu 2 dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych  w oparciu o sporządzone w Komendzie listy należności i zatwierdzone przez Komendanta a zweryfikowane przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie.

 

    5. W zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów:

  1. uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i  usługi w zakresie:
    1. dostaw mediów (np. energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej, wody
    2. i  odprowadzenia  ścieków),
    3. dostaw opału - w tym opału stałego, oleju opałowego,
    4. wywozu nieczystości stałych i płynnych,
    5. usług kominiarskich,
    6. innych usług specjalistycznych, wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów, w tym np. obsługi wymiennikowni, przeglądów i napraw kotłów grzewczych itp.;
  2. prowadzenie bieżących robót konserwacyjno – naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową, w tym m.in.:
    1. wykonywanie przeglądów, badań, konserwacji, napraw instalacji i urządzeń w tym: elektrycznych, odgromowych, gazowych, grzewczych, wodnych,
    2. wykonywanie przeglądów, konserwacji, napraw oraz prowadzenie eksploatacji agregatów prądotwórczych, prowadzenie książek eksploatacji zespołów prądotwórczych i rozliczanie zużytego paliwa,
    3. udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków,
    4. użytkowanie obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym,
    5. zlecanie w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie usług w zakresie bieżących napraw;
  3. prowadzenie książek obiektów budowlanych;
  4. udział w opracowywaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów i w ich realizacji;
  5. udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i w ich realizacji;
  6. realizacja i nadzór nad zadaniami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa  i higieny pracy;
  7. zabezpieczenie stałej sprawności zainstalowanych instalacji sygnalizacji pożaru;
  8. zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów, w tym  zakup  drobnych  materiałów w ramach awarii;
  9. prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od  Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji,  narzędzi,  środków  czystości;
  10. prowadzenie ewidencji  pomocniczych, w tym m. in.: środków trwałych, gruntów, sprzętu i narzędzi w użytkowaniu, agregatów prądotwórczych, kojców;
  11. prowadzenie ewidencji wydatków;
  12. zatrudnienie, obsługa i nadzór nad pracownikami służb eksploatacyjnych (w zależności od potrzeb: konserwatorzy, placowi, ogrodnicy, pracownicy obsługi, sprzątające);
  13. prowadzenie wykazu stanowisk pracy osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne. Bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych uprawniających do obsługi tych urządzeń w odniesieniu do poszczególnych pracowników. Kierowanie, w uzgodnieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie podległych pracowników na odpowiednie egzaminy kwalifikacyjne;
  14. udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia – zawieranych  na podległym terenie oraz negocjowanie ich warunków, propozycji płatności;
  15. sporządzanie kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu;
  16. udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy;
  17. przygotowywanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy;
  18. udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego

    6. W zakresie gospodarki transportowej:

  1. prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego;
  2. wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowe­go dla wszystkich pojazdów używanych w Komendzie;
  3. dokumentowanie przebiegu pojazdów;
  4. miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa, przygotowanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów;
  5. sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie  miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
  6. prowadzenie książki ewidencji materiałów pędnych i smarów;
  7. przygotowanie do rozliczenia faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
  8. przygotowanie planu potrzeb na wykonanie przeglądów okresowych pojazdów OT-2;
  9. zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonywanie napraw i ob­sługi pojazdów Komendy;
  10. prowadzenie punktu obsługi technicznej POT;
  11. wykonywanie w POT drobnych napraw oraz obsług sezonowych sprzętu transportowego Komendy;
  12. utrzymywanie przygarażowego magazynu drobnych części zamiennych i akcesoriów oraz Materiałów Pędnych i Smarów;
  13. występowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie  z zapotrzebowaniem na części i akcesoria oraz Materiałów Pędnych i Smarów;
  14. dokonywanie drobnych zakupów akcesoriów oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych;
  15. prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów Komendy - przechowywanie opon zi­mowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowa­niem na opony;
  16. przygotowanie do rozliczania faktur za zakupione na potrzeby Komendy części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
  17. przekazywanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie;
  18. prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji w książce ewidencji wypadków i kolizji służbo­wego sprzętu transportowego;
  19. przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych;
  20. organizowanie oględzin pojazdów uszkodzonych (poza szkodami zgłoszonymi
    w firmach ubezpieczeniowych);
  21. wydawanie zaświadczeń  do prowadzenia służbowego sprzętu transportowego dla poli­cjantów i pracowników Komendy. Prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.

     7. W zakresie informatyki:

  1. koordynacja procesów wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych Komisariatach Policji;
  2. wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem systemów informatycznych w Komendzie i podległych Komisariatach Policji;
  3. eksploatacja  powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu podległych Komisariatów Policji;
  4. utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
  5. wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i  łączności radiowej w pojazdach służbowych;
  6. utrzymanie sprawności technicznej eksploatowanych systemów utajonej łączności telekopiowej Policji;
  7. utrzymanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności;
  8. realizacja zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności i informatyki;
  9. utrzymanie sprawności  technicznej infrastruktury łączności i informatyki  w Komendzie i podległych Komisariatach Policji;
  10. realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności  i informatyki;
  11. prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki (w tym identyfikatorów cyfrowych) w Komendzie i podległych Komisariatach Policji, zgodnie z zasadą rozliczności;
  12. prowadzenie gospodarki sprzętowej i materiałowej;
  13. udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy i podległych Komisariatów Policji;
  14. wykonywanie zestawień/analiz realizowanych w ramach współpracy z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, w zakresie pionu łączności i teleinformatyki;
  15. planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki,  rozmów telefonicznych oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu;
  16. szkolenie policjantów i pracowników Komendy oraz podległych Komisariatów Policji w zakresie praktycznej obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
  17. wykonywanie zadań wynikających z zasad bhp i p.poż.;
  18. realizowanie zadań mobilizacyjno – obronnych w zakresie łączności i informatyki;
  19. współpraca z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy  Wojewódzkiej Policji    w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji;
  20. gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji uzyskiwanych z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi  przepisami;
  21. współpraca z Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy  Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji.

 

 

  Do zakresu działania Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:

 

  1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
  2. prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających, wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli  „zastrzeżone”;
  3. uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
  4.  uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
  5. prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i jednostkach Policji albo wykonujących czynności zlecone, które  posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto w zakresie określonym przepisami;
  6. opracowywanie sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych jednostek Policji dla Komendanta oraz komórce organizacyjnej właściwej w sprawach ochrony informacji niejawnych Komendy Głównej Policji;
  7. współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego;
  8. przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji,  materiałów i obiegu dokumentów;
  9. zapewnianie przetwarzania informacji niejawnych w Komendzie przez kancelarię tajną;
  10. przyjmowanie, przechowywanie i porządkowanie oświadczeń majątkowych policjantów  Komendy;
  11. uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
  12. opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony  informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
  13. nadzorowanie działalności kancelarii tajnej w Komendzie;
  14. organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w Komendzie;
  15. gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie, brakowanie i udostępnianie zasobów  archiwalnych Komendy;
  16. koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez jednostki podległe materiałów niearchiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
  17. nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jednostek Policji, oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych;
  18. realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości Zespołu;
  19. uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy;
  20. weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
  21. prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego użytkowników systemów niejawnych wynikających z zapisów Dokumentacji Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych, dla tych systemów.

 

 

    Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:

 

  1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
  3. sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia      i zdrowia policjantów i pracowników oraz poprawę warunków służby i pracy;
  4. udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
  5. przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
  6. udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  7. opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy   na poszczególnych stanowiskach pracy;
  8. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków policjantów i pracowników oraz   w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
  9. prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków policjantów i pracowników, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
  10. doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby/pracy;
  11. udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą i pracą;
  12. prowadzenie instruktażu ogólnego w ramach szkoleń  wstępnych i współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami w zakresie organizacji  szkoleń okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  13. współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby/pracy.

 

Metryczka

Data publikacji : 11.07.2018
Data modyfikacji : 22.06.2020
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Wadowicach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Agnieszka Petek
Osoba udostępniająca informację:
Agnieszka Petek Jenoosobowe stanowisko ds. informacyjno - prasowych
Osoba modyfikująca informację:
Zbigniew Płonka
do góry